Modelová železnice a zimní krajina

Úvod

Vždy se mi líbila zasněžená krajina. V posledních letech stále více přibývá i "zimních" železničních modelářů. Modelování zimní krajiny je však poměrně náročné a hlavně trvalé. To jsem si alespoň donedávna myslel. 

K mému údivu jsem však koncem loňského roku čirou náhodou na internetu narazil na zmínku o speciálním posypovém materiálu, který umožňuje dočasné, tedy odstranitelné zasněžení krajiny. Začal jsem se tedy o tuto možnost zajímat hlouběji. Zjistil jsem, že na trhu s potřebami pro železniční modeláře je několik typů těchto materiálů, avšak k žádnému není dostupný jakýkoliv bližší popis, ze kterého by bylo případnému zájemci jasné, jak se používá, a hlavně, jak to vypadá po jeho aplikaci.

Protože se blížily vánoce a já chtěl udělat dětem radost, rozhodl jsem se pro zakoupení posypu firmy Noch, který se mi zdál po provedeném průzkumu všech dostupných informací a odkazů na internetu jako nejvhodnější. Zaujala mne zejména zmínka o tom, že jeho odstranění je možné prostým vysátím pomocí vysavače.

Netrpělivě jsem očekával příchod balíčku s objednaným posypem. Balíček v pořádku přišel a já jsem se mohl pustit do testování. K tomu účelu jsem si připravil kousek sololitové desky s asi 20 cm kolejí, který jsem nedávno použil pro testování podomácku vyrobeného zařízení pro elektrostatickou aplikaci trávy. Přidal jsem pouze několik jehličnatých stromů, abych mohl posoudit, jak bude posyp vypadat na stromech. Měl jsem tedy možnost otestovat vzhled nejen na zatravněné ploše, ale i na hladké ploše a na jehličnanech. Vše bylo připraveno a já mohl začít.

Po otevření krabičky s posypem na mě vykouknul plastový sáček doslova napěchovaný bílým práškem. Po jakémkoliv podrobnějším návodu na aplikaci jsem pátral marně. Aplikace byla popsána pouze na krabičce formou asi 3 velice stručných vět v angličtině a němčině. Samotný sáček s posypem byl opatřen papírovou samolepkou s nápisem "ACHTUNG!". Toť vše.

Nezbylo tedy nic jiného, než to vyzkoušet. Ze stručného popisu a z doprovodných obrázků na přebalu vyplynulo doporučení, že se má posyp aplikovat pomocí vhodného sítka. Spěchal jsem tedy do kuchyně a ze samého dna šuplíku jsem vydoloval málo používané sítko o průměru asi 6 cm. Jak jsem záhy zjistil, sítko bylo příliš jemné. Posyp sice aplikovat tímto sítkem šel, ale aplikace tímto způsobem by byla příliš zdlouhavá. Chtělo to něco hrubšího. Napadlo mě použít svoji nedávno vyrobenou domácí flokovačku (zařízení pro elektrostatickou aplikaci trávy). A to bylo to pravé. Sítko flokovačky mělo průměr asi 8 cm a nebylo ani hrubé, ani jemné. Prostě akorát.

Výsledek byl naprosto ohromující a překračující všechna moje očekávání. První, co mě při aplikaci posypu překvapilo, byla jeho úžasná přilnavost ke všem povrchům. Ze začátku jsem měl totiž strach, aby se posyp "neodfouknul" z hladkých ploch, např. vlivem průvanu apod. Jak se ukázalo, moje obavy byly zbytečné. Posyp perfektně přilne prakticky ke všemu a drží. A drží naprosto dokonale i na šikmých plochách, jako jsou např. střechy budov.

Druhá věc, která mě dostala, byla realističnost posypu po aplikaci. Zejména na stromech vypadá naprosto dokonale a dovolím si tvrdit, že i lépe a věrněji, než některé aplikace trvalého charakteru, které jsem měl možnost vidět. Pokud jde tedy o aplikaci posypu, je to opravdu snadné. Jen je třeba při tom tak trochu nedýchat ...

A jak se dá posyp odstranit ? Přesně tak, jak praví stručný popis. Prostě se vezme vysavač a posyp se jednoduše vysaje. Já k tomuto účelu používám jinak nepoužitelný vysavač do auta, což mi umožňuje jednak citlivé použití bez poškození terénu, a co hlavně, takto odstraněný posyp mohu uložit a znovu použít. Zcela bez problémů.

Aplikace

Aplikace se provádí pomocí vhodného sítka. Tímto způsobem se "pocukruje" vše, co je třeba. Hotový posyp se ničím nefixuje. Při aplikaci je důležité, aby se posyp nedostal na kolejnice a na stykové plochy mezi jazykem a kolejnicí. Pokud se tato místa podaří zasypat, nevadí. Zmíněným vysavačem se posyp z těchto místa velice snadno a přesně odstraní, jelikož vysavač nemá žádný velký výkon. Navíc nasávací hubice se dá stiskem mezi prsty tvarovat, takže přiměřeným stiskem v průběhu vysávání lze dosáhnout toho, že posyp zůstane jen tam, kde má. Po získání určité zručnosti jde práce poměrně dobře od ruky. Pokud se něco nepovede, vysavač to vždycky spraví ...

Nejjednodušší je tedy zasypat všechno, včetně kolejí a pražců, a dodatečně provést odsátí přebytečného posypu z kolejí. K tomu je třeba použít hadici z pružného materiálu nebo o průměru mírně přesahujícím šířku kolejí. Hadicí pak stačí "projet" příslušný úsek a trať je připravená pro provoz. Jelikož prostor těsně kolem kolejnice zůstane čistý, nehrozí při případném vykolejení zašpinění kol vozů od posypu.

A jak to všechno nakonec dopadlo? Výsledek můžete posoudit v naší fotogalerii "Zima 2011". Posyp udělal radost nejen mě, ale i dětem a každému, kdo měl možnost zasněžení vidět na vlastní oči.

 

Provoz na zasněženém kolejišti

Provoz kolejiště zasněžením nijak neutrpí, pokud se zabezpečí čistota kolejnic a výhybek. Případné vykolejení vozů pak nezpůsobí znečistění soukolí. A pokud se to přesto náhodnou stane, nic se neděje. Stačí vozy řádně očistit a posyp, který přece jen ulpěl na kolech, řádně odsát nebo odfouknout.

Shrnutí

Posyp firmy Noch č. 08750 s názvem "Pulverschnee" (prachový sníh) je opravdu skvělým posypovým materiálem pro odstranitelné ztvárnění zimní krajiny. I přes svoji poměrně vysokou cenu (150 Kč/200g) se jedná bezpochyby o kvalitní možnost, jak svému modelovému kolejišti na čas přičarovat zimní kabát, který můžeme kdykoliv snadno odstranit a opakovaně použít. Všem doporučuji.